utorok 7. apríla 2015

RECENZIA: Americký ostreľovač

Originálny názov: American Sniper 
Počet strán:
336 strán
Väzba:
pevná s prebalom väzba
Rok vydania: 2015 (2. vydanie)
Anotácia: V rokoch 1999 až 2009 zaznamenal tento príslušník jednotky U. S. Navy SEAL rekordný počet úspešných zásahov v celej vojenskej histórii Spojených štátov. Iračania ho prezývali Al Šajtan (Diabol) a na jeho hlavu vypísali odmenu. V armáde sa preslávil ako The Legend – Legenda, pretože chránil ostatných vojakov zo striech a tajných skrýš s desivou presnosťou. Kylovo strhujúce rozprávanie o jeho neuveriteľných zážitkoch z Iraku sa radí k najpozoruhodnejším vojnovým memoárom.
Kyle otvorene rozpráva o hrôzach vojny ako človek, ktorého dva razy postrelili a ktorý tragicky stratil dvoch blízkych priateľov. Kniha Americký ostreľovač je tak zároveň poctou jeho spolubojovníkom. V príbehu vystupuje aj Chrisova manželka Taya s úprimným svedectvom o tom, ako vojna poznačila ich manželstvo, deti aj Chrisa samého.


Viac v celom článku...

Viete si predstaviť tvrdý život uprostred vojny, kde musíte nemilosrdne strieľať na každého, kto vyzerá ako nepriateľ, aby ste zachránili iné životy? Viete si predstaviť smrť svojich blízkych vo vašom náručí a vy im nemôžete pomôcť? Viete si predstaviť, že zabíjanie sa stane vašim kamarátom a manželom zároveň? 

Myslím si, že nemusím vysvetľovať o čo tu ide. Chris Kyle je známy svojimi 160 zásahmi do nepriateľov. Svet ho považuje za najúspešnejšieho snipera v dejinách USA. Ľudia sú rozdelení na dva tábory: tí, čo ho uznávajú a považujú za hrdinu a tí, čo ho nenávidia a oslavujú jeho smrť.
A kde sa radíte vy? Po prečítaní tejto knihy určite zmeníte názor.


Chris
je mladý sympatický muž. Musím povedať, že mal síce tvrdú ruku a snažil sa žiť spravodlivo - či už to prejavoval v rodine alebo vo vojne. Mal zmysel pre humor a keď sa začítate do tejto knihy, veľakrát sa spolu s ním dobre zasmejete.
Zo začiatku som sa na knihu veľmi tešila. Aj som sa mala na čo. Po čase som, ale zistila, že na knihu musíte mať chuť. Nie je to čítanie, kedy otáčate stránku za stránkou a knihu odložíte s príjemným pocitom. Táto kniha je na čítanie, kedy si uvedomíte, čo sa vlastne dialo vo svete a stále deje.

Zážitky z vojny, historky priateľov, rodinné problémy a ohrozenie života - v skratke, toto vám kniha ponúka. V každej kapitole si prečítate aj vlastné vyjadrenie Chrisovej manželky Tayi. A ak sa mám priznať, tieto časti s jeho manželkou ma veľmi bavili. Proste ženský názor na svet :o).

Chris opisuje v knihe aj zabíjanie. Jeho pocity, myšlienky a názory o zabíjaní a celkovo o vojne.
Dosť sa mi do hlavy vryla časť, kedy prvýkrát zabíjal - ženu s granátom, ktorá to chcela ukončiť. Buď stlačíte spúšť alebo sa nečinne prizeráte ako zomierajú desiatky nevinných ľudí. Smrť sa stane každodennou záležitosťou.


"Zabil som viac nepriateľov než iní - dokonca viac než ktorýkoľvek americký ostreľovač predo mnou. Videl som však zlo, ktoré tí ľudia páchali alebo chceli páchať, a keď som ich strieľal, chránil som životy našich vojakov." - Chris Kyle, str. 331


Kniha sa určite bude páčiť vojnovým nadšencom, ale aj obyčajným čitateľom. Táto kniha je proste pre každého, aj keď sa možno nezhodnete pri každom Chrisovom názore.
Najviac by som asi upozornila nato, že sa vám táto kniha dostane pod kožu. Budete musieť nad ňou premýšľať a uvažovať, čo sa to vlastne deje za prahom vášho domu.
Ak chcete zažiť aj štipku humoru, určite ho v tejto knihe nájdete. Sám Chris sa vyjadril, že aj počas vojny zažijete veľa zábavy. Niekedy trošku morbídnej, inokedy čistej od srdca.
Určite sa môžete tešiť aj na smutné, dojímavé chvíľky, kedy budete smutní spolu s Chrisom.

Hádky v manželstve, hranie sa s deťmi - kniha vás donúti premiestniť sa presne na to miesto, o ktorom čítate. Keď sa dostanete, ale do prostred prestrelky - nebude vám všetko jedno. Práve tieto vojnové časti sú tie najzaujímavejšie a najlepšie. Aspoň pre mňa.

Kniha sa mi preto veľmi páčila - konečne kniha, ktorá nie je len obyčajnou autobiografiou, ale aj plná zážitkov, pri ktorých sa pousmejete.
Musím jej ale dať bod dole - z môjho hľadiska tam bolo neskutočne veľa stránok iba s opisom zbraní. A to ma nebavilo. No určite sa nájdu fanatici, ktorých to bude zaujímať :).

Čo sa týka filmu - nevidela som ho, preto nemôžem porovnať. Dám vám sem aspoň trailer k filmu.



Obálka je ináč skvelá, taká jednoduchá a filmová.
Knihe teda dávam 4/5


2 komentáre:

  1. Moc pěkná recenze. Knihu i film mám určitě v plánu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Krásně napsaný článek. slyšela jsem jen zhodnocení filmu od mých přátel, ale recenzi na knihu jsem ještě nikde ( kromě tady ) neviděla. Takže rozhodně moc díky za rozšíření obzorů, knihu si určitě a moc ráda přečtu :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť